STATE AND TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF CONTINUING VOCATIONAL TRAINING

EVELINA RIZOVA

RAYNA DIMITROVA

 

Abstract

In recent decades, the belief that vocational education and training is a key factor for sustainable socio-economic development in Europe is growing. There is a need of new approaches in the field of continuing vocational training for the preparation of human resources whose qualifications match with the needs of the National economy. These approaches should be compatible with the specific socio-economic challenges facing Bulgaria. Especially important in this regard is that it must be taken into account the current situation on labor market and the need for skilled human resources in various sectors of the economy. The aim of the present study is to justify the importance of continuing vocational training and to analyze the state and trends in its development in Bulgaria.

Key words

vocational training, employer, labor market, social responsibility

JEL Codes: M14; M53

References

Баев, С. и колектив. Анализ на състоянието на продължаващото професионално обучение в страната. София, 2006 г. [http://lll.mon.bg/uploaded_files/Analiz_PPO.pdf, 17-01-19]
Годишен доклад-2015, за изпълнение на Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014 – 2020г. [http://www.strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=880, 2017-01-15]
ЕВРОПА 2020 Стратегия за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж, Брюксел, 2010г. [http://www.strategy.bg/Publications/View.aspx? Lang=bg-BG&Id=124, 2017-01-17]
Жените в трудоспособна възраст са по-активни от мъжете в търсенето на допълнително обучение, Дневник, Септември 2017 г. [http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2017/09/15/3042383_jenite_v_trudosposobna_vuzrast_sa_po-aktivni_ot_mujete/2017-09-28]
Комюнике от Брюж относно засилването на европейското сътрудничество в областта на професионалното образование и обучение за периода 2011—2020г., Брюж, 7 декември 2010 г. [http://ec.europa.eu/dgs/Education_culture/repository/education/policy/vocational-policy/doc/brugescom_bg.pdf, 2017-01-06]
Лисабонска стратегия - Документ относно напредъка на Лисабонската стратегия. Брюксел, 2010г. [http://ec.europa.eu/Europe 2020/pdf/lisbon_strategy_evaluation_bg.pdf, 2017-01-05]
Меморандум за непрекъснато образование. Европейска комисия по образованието.Брюксел,2000г.[http://www.nsa.bg/download.php%3FNSAFRONTEND%3Dc39ce61c39ce999fecebda874b9b2a20%26id%3D92&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjSr5uNhsnSAhXGPxoKHfI8A7YQFggtMAA&usg=AFQjCNFBShiVXUl8sN9wqZuEbElmEMz8Q, 2017-01-19]
Национален статистически институт – Предприятия, организирали ППО [http://www.nsi.bg/bg/content/3520, 2017-01-10]
Национален статистически институт - инфостат [https://infostat.nsi.bg/Info
stat/pages/reports/result.jsf?x_2=1301, 2017-01-20]
Национална стратегия за продължаващо професионално обучение за периода 2005-2010г. [http://www.mon.bg/?go=page &pageId=74&subpageId=143, 2017-01-21]
Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014 -2020 г. [http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=880, 2017-01-15]
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 г. [http://ophrd. government.bg/view_doc.php/6946, 2017-01-14]
Пазар на труда. Състояние и тенденции. Българска Стопанска Камара. 2011г.[http://www.bia-bg.com/uploads/files/_oldsite_analysis/Bulgarian_industrial_association_analysis_1317037822_labour_market-2011.pdf, 2017-01-24]
План за действие за 2016г. за изпълнение на Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014 -2020 г. [http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bgBG&Id=88, 2017-01-15]
Професионално образование и заетост - Предимства, слабости, възможности и опасности, Институт за Пазарна Икономика, Септември 2015г.,[https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/vocational education-employment -1.pdf, 2017-01-03]
Стратегия за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015-2020 г. [http://mon.bg/%3Fh%3DdownloadFile%26fileId%3D6386&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjXvL7yj8nSAhVB1hoKHcirBukQFggZMAA&usg=AFQjCNEb2_h6GCSEKFTAgV6iIE8s0cbJvQ, 2017-01-24]
Cedefop European public opinion survey on vocational education and training / Luxembourg: Publications Office of the European Union,2017[http://www.Cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/5562;2017-09-22]
Continuing Vocational Training Survey , Department for Business, Innovation and Skills, February 2013, [https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/81645/bis-13-587-continual-vocational-training-survey-cvts4.pdf, 2017-01-08]
Dimitrova, R. Research on the educational needs of the employed personnel in the Blagoevgrad region within the context of the lifelong learning concept. Scientific journal NR 801, Service management vol.12. 2014
Participation rate in education and training [http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=trng_lfse_01&lang=en#2017-09-24]
The benefits of vocational education and training European Centre for the Development of Vocational Training, 2011 [http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cedefop.europa.eu%2Ffiles%2F5510_en.pdf&ei=kD1wVYXbPKKuygPhiYHwAQ&usg=AFQjCNFq1ysZADd4EoroCZtfE6k9avqjHQ&sig2=HUIkO_z8XAZ--f0GHoSfew, 2017-01-23]

Full Text: PDF (Bulgarian)

Please publish modules in offcanvas position.