CRITERIA AND REQUIREMENTS IN THE STUDIES OF THE COMMUNICATION IMPACT ON THE SOCIAL ENVIRONMENT

PLAMEN BRATANOV

 

Abstract

The paper deals with the pragmatic view that different models of social communication (independently of the research goals and the limitations established by them in each separate case), should investigate not only the elements of communication in the modern hyper environment, but also their interaction, taking place on individual (intrapersonal and interpersonal), group (within a group and between different groups), organisational (management) and mass-media levels.

 

Key words

System approach, Communication models, Elements of communication, Subject of communication, Hyper environment and etc.

 

References

Аристотел. Реторика, С., 1986.

Бестужев– Лада, . В. В. Н. Варыгин, В.А. Малахов. Моделирование в
Социологических исследованиях, М., Н., 1978.

Бирюков, В.Б., А. Д. Урсули Г. Н. Поваров. О развитии понятия информации. В: Управление, информация, интелект, М., 1976, с. 175 – 178.

Бонев, Хр. Социология на журналистиката, С., 1982.

Братанов, П. Оптимално моделиране в социалната комуникация, С, 2005.

Братанов, П. Функционалност на социалната комуникация, С., 2004.

Братанов, П. Модели на социалната комуникация, С., 2003.

Винер, Н. Новые главы кибернетики, Сов. Радио,1963.

Касирер, Е. Есе за човека, С., 1996.

Кибернетика и современное научное познание, М., 1978.

Молхов, М. Към нови подходи при емпиричното социологическо изследване– В:
Перспективи прeo социологията в България, С., 2001, с. 68 – 90.

Ничев, А. Предговор,встъпителна студия към изданието на български език на“Реторика” на Аристотел, С., 1986.

Чакалов, Б. Изследване динамиката на общественото мнение, С., 1988.

Шеннон, Р. Имитационное моделирование систем– искусство и наука, М., 1978.

Baudrillard, J., Selected Writings, Cambridge: Polity, 1988.

Becker, S. L. Discovering Mass Communication. Scott, Foresman and Company
Glenview, Illinois, 1983.

Black, J., J. Bryant. Introduction to Mass Communication, WCB, Wm. C. Brown
Publishers, 1992.

Lazarsfeld, P., B. Berelson, and H. Gaudet. The People's Choice: How the Voter
Makes Up His Mind in a Presidential Campaign, 3rd ed., New York, Columbia
University Press. 1968.

McQuail, D. Mass Communication Theory. An Introduction, Sage Publications Ltd,
London, 1989.

Wiener, N. Cybernetics. 2 nd ed., New York, John Willey & Sons, 1961.

 

Full Text: PDF (Bulgarian)