PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF “IKEBANA” ART IN THE FIELD OF TECHNOLOGICAL TRAINING
YANA VOINOVA
DIANA MITOVA
Abstract
The contemporary tendencies in the education give a new meaning to the educational policy in the Bulgarian technological training in direction of searching new unconventional strategies and innovative approaches, where it will cooperate in the greatest extent to form a technological culture of the young people. If we rely on the practice of the training in labor, technique and technologies in countries with different customs, traditions and religion, we notice that ikebana as an art, which has proved through the years, can find its honorable place in the general educational preparation and the educational contents of the Bulgarian technological training.
Key words
educational politics, technological education, ikebana
References
Ангелиев, В., Н. Николова Цветя и букети. Пловдив, 1977
Георгиева, В. и колектив Държавни образователни изисквания за учебно съдържание в КОО “Бит и технологии”. Наредба № 2 от 18.05.2000 г.за учебно съдържание в КОО “Бит и технологии”, обнар. в ДВ бр.46 от 28.05.2004г.
Мирска, Р. Изкуството икебана. Изд. „Български художник” С. 1988
Митова, Д. Технологичното обучение в Турция и България. сп. „Образование и квалификация” кн.6, 1997 с.97-101
Митова,Д., Сравнителни аспекти на образователната политика при технологичното обучение в някои страни: основни методологични подходи, стратегии и детерминанти на образователно развитие. Научна конференция с международно участие (сборник, том 4 част 1), Стара Загора, 2003 с.149 -152
Папазова, Г., Р. Цанкова Цветя и декоративни храсти. Земиздат, С. 1994
Ikebana, New Guidebook, Shufunotomo Co., 1973Ikebana, L. Elizabeth, p. 1998
Full Text: PDF (Bulgarian)